Lehet szépíteni a dolgokat, összevissza hablatyolni, de ha jobban belegondolsz, még magadat sem tudod meggyőzni arról, hogy az az úgynevezett „rossz szokás”, ami rombolja az egészségedet és tönkreteszi a kapcsolataidat, valójában nem függőség.

De ha, tegyük fel, mégsem függőség, akkor meg miért nem hagysz fel vele?

Rossz szokás vagy függőség

Ha tudod jól, hogy kárt teszel magadban, hogy többre is vihetnéd, ha nem hódolnál annak a bizonyos szokásnak, akkor meg miért ragaszkodsz annyira hozzá? Nem lehet, hogy az a szokás mégiscsak „nagy úr”? És ha így van, akkor talán belátható, hogy tulajdonképpen függőségről van szó.

Számtalan tanulmány igazolja, hogy azok a szokások, amelyekkel magunkat „jutalmazzuk”, amelyek megkönnyebbülést okoznak, egy idő után rögzülnek. Ez valahol természetes is, hiszen az agyunk úgy van programozva, hogy ráálljon a különböző jutalmazó mechanizmusokra.

Az agyad mindent rögzít. Azt is rögzíti, hogy egyszer már jólesett egy üveg bor, egy süti, vagy azt, hogy jól érezted magad egy kurvának a társaságában, vagy a kaszinóban, ahol egy kicsit ráérezhettél a gazdagság ízére – éppen ezért arra fog késztetni, hogy minél többször megtapasztald ezeket az élményeket csak azért, hogy jól érezhesd magad.

Kegyetlen egy csapda, de tényleg!

Az egészben az a legrosszabb, hogy a szervezetünkben az idegpályák ráadásul úgy működnek, hogy minél többször, minél gyakrabban fut végig rajtuk ugyanaz az impulzus, annál inkább megerősödnek bennünk azok a válaszmechanizmusok, amelyek arra késztetnek, hogy a szenvedélyeinknek éljünk.

A jó hír azonban az, hogy lehetőségünk van új idegpályákat bejáratni. Így ha felismered, hogy amit csinálsz, már nemcsak egy rossz szokás, hanem valójában függőség, akkor egy kis tudatossággal változtathatsz a reakcióidon. Eldöntheted például, hogy egy stresszes nap végén nem iszol, hanem inkább sportolsz egy kicsit. És minél többször reagálsz testmozgással a stresszre, annál jobban megerősödnek a testmozgás közben aktív idegpályák, illetve azok az idegi mechanizmusok, amelyek ennek a döntésnek a hátterében állnak – miközben fokozatosan gyengül azoknak a mechanizmusnak a hatása, amelyek korábban arra késztettek, hogy igyál vagy drogozz, vagy bármilyen más káros szenvedélyedet kiéld, ha feszült voltál.