Figyeld meg a testérzeteidet! Légy jelen! Gyakorold a tudatosságot!

Persze, de mit jelent ez konkrétan?

  • Fontos, hogy hálával és szeretettel viszonyulj a testedhez,

illetve annak jelzéseihez, mivel a különböző érzetek arra szolgálnak, hogy felhívják a figyelmedet arra, ami benned zajlik.

Minden reggel és este, vagy akár naponta többször is, szánj pár percet arra, hogy lehunyt szemmel „végigpásztázd” a tested, és tudatosítsd például azt, hogy hol van ellazulva, hol feszült, vagy éppen hol fáj. Ahol pedig bármilyen kellemetlenséget érzel, időzz el egy darabig, és összpontosítsd a figyelmedet az érzésre, azután meg tudatosítsd, hogy milyen érzelmek és gondolatok társulnak benned az adott testérzethez. Nem kell analizálni, csak megfigyelni.

A fizikai valóság észlelése
  • Ha leszokóban vagy,

a változás állapotában, próbáld meg rendszeresen értékelni a testérzeteidet egy 10-es skálán, ez ugyanis segíteni fog abban, hogy tisztán láss, illetve hogy megállapítsd, mennyit változott az állapotod, és mire van szükséged. Mindez azért különösen fontos, mert ha nem vagy tisztában azzal, fizikailag mennyi minden változott benned, az jelentősen hátráltathat abban, hogy leszokj.

Lehetőleg mindennap szánj időt arra, hogy végigpásztázd a tested, és figyeld meg, intenzitásukban mennyire változtak a korábban azonosított testérzeteid, illetve az azokhoz kapcsolódó gondolataid és érzelmeid. Ezt az értékelős gyakorlatot persze meditálással, jógázással és sportolással is kombinálhatod, illetve bármilyen technikával, amely nyugtató hatással van rád.

A megfigyelt területekkel és érzetekkel rendszeresen foglalkozz! Tegyük fel, hogy meghúzódott a vállad. Ha egyszer már tudatosítottad magadban a kellemetlen érzetet, rendszeresen figyeld meg, változik-e az intenzitása, és ha igen, akkor mennyire. Az érzet erejét vagy a kellemetlenség fokát az általad választott koncentrációs vagy mozgásos gyakorlat elvégzése előtt és után is érdemes értékelni a 10-es skála segítségével.

Mindkét gyakorlat a testedet helyezi a figyelmed központjába, így erősítve a kapcsolatodat a fizikai valóddal. Erre pedig azért van szükség, mert a függőség eltompít, és gyengíti az elme és a test közötti egészséges kommunikációs kapcsolatot. Az érzetek rendszeres megfigyelése viszont erősíti az elme és a test közötti kapcsolatot. Ha pedig a tested és a gondolataid egymásra hangolódva tényleg egy csapatban játszanak, körültekintőbben tudsz dönteni, és könnyebben ellen tudsz állni annak, aminek ellen kell állnod…