Egy kokainhasználó hosszabb kihagyás után is érezhet magában késztetést a szerfogyasztásra, mégpedig különböző gondolatok, érzelmek vagy testi érzetek hatására. Az effajta sóvárgás kordában tartásának természetesen többféle módja létezik. Érdemes lehet például az alábbi egyszerű módszereket kipróbálnunk. Ha pedig úgy látjuk, hogy a sóvárgással bizony a hétköznapokban is dolgunk van, igyekezzünk rendszeresen alkalmazni azt a módszert, amely már többször is hatékonynak és eredményesnek bizonyult a sóvárgásunk kontrollálásában.

1. A sóvárgás érzésének megosztása

Amikor sóvárgást érzünk a szerfogyasztásra, egyszerűen mondjuk el valakinek (a feleségünknek, a barátunknak, a tanácsadónknak, a lelkészünknek, a fodrászunknak stb.), hogy milyen érzés kerített bennünket hatalmába. Ezzel az egyszerű technikával képesek leszünk mintegy kívül helyezni magunkat a saját állapotunkon, és ezáltal megtapasztalóból
szemlélővé válunk, miközben hasznos visszajelzéseket is kaphatunk attól az embertől, akivel a gyötrő gondolatainkat megosztottuk.

Ennek a módszernek az eredményességét esetleg érdemes azzal is biztosítani, hogy előre megállapodunk bizonyos emberekkel abban, hogy ilyen helyzetekben hozzájuk fordulunk. Ebben az esetben ugyanis a „segítőink” felkészültebben tudnak a segítségünkre lenni (akár csak azzal, hogy türelmesen meghallgatnak bennünket), és olyan módon tudnak reagálni, amely a leginkább megfelel az egyéni szükségleteinknek, illetve az általunk megfogalmazott elvárásoknak.

A megoldás tehát a megfelelő ember kiválasztása, a megfelelő ember felkészítése, és szükség esetén a megfelelő emberrel való tényleges kapcsolatfelvétel és beszélgetés.

2. A sóvárgás érzésének elfogadása

Amikor sóvárgást érzünk a szerfogyasztásra, igyekezzünk elfogadni, és tudatosan megtapasztalni az érzést. Vizsgáljuk meg, hogy pontosan milyen formában jelentkezik, és milyen intenzitással tör ránk. Ha úgy tetszik, köszöntsük ismerősként a sóvárgásra késztető saját belső hangunkat, és elegyedjünk vele egy olyan párbeszédbe, amely alapján minél precízebb képet kaphatunk az adott helyzetben bennünk uralkodó gondolatokról és érzésekről.

Fontos tudni, hogy amennyiben a sóvárgás jelentkezése esetén elutasítóan vagy tagadással reagálnánk mindarra, ami bennünk kibontakozik, nem kerülhetnének a tudatunk homlokterébe azok a tényezők, amelyeknek a negatív hatásait már önmagában az elemzés eszközével is jelentősen mérsékelni tudjuk.

A sóvárgás érzésének elfogadása tehát – paradox módon – lehetővé teszi számunkra, hogy a józanság mellett elkötelezett énünket az adott helyzetben előtérbe tudjuk helyezni, miközben a szerfogyasztásra hajló énünket leültetjük a kispadra.

3. A sóvárgás érzésére irányuló figyelem elterelése

Amikor sóvárgást érzünk a szerfogyasztásra, igyekezzünk elterelni a figyelmünket az adott érzésről. Az elterelés egyik legjobb módja pedig nem más, mint a fizikai aktivitás: a takarítás, a séta, az edzés – bármi, amit egyébként is szívesen csinálunk, és ami a szerfogyasztás alternatívájaként szolgálhat az adott helyzetben. Ilyenkor ugyanis tulajdonképpen nem
teszünk mást, mint választunk: eldöntjük, hogy a szerfogyasztás kínálkozó lehetősége és az egészséges alternatíva közül melyiket választjuk.

Bármilyen kiszolgáltatottnak érezzük is magunkat, a választás szabadsága ténylegesen adott számunkra. Némi tudatossággal igenis képesek vagyunk helyesen dönteni, és a bennünk ébredő sóvárgás ellenére is le tudjuk kötni magunkat valamivel, hogy ne a szerhasználat gondolata uralja az elménket, hanem egy olyan tevékenységre koncentráljunk, amely a javunkat szolgálja.

A siker kulcsa tehát a döntés lehetőségének tudatosítása, és a figyelem elterelése, illetve a megfelelő irányba való terelése.

A lényeg

A kokainhasználatról való leállás után jelentkező sóvárgás kontrollálására három olyan egyszerű lehetőség is kínálkozik, amellyel akkor is képesek vagyunk élni, ha nem végeztünk el semmiféle sóvárgáskezelési tréninget.

A sóvárgás érzésének megosztása, a sóvárgás érzésének elfogadása, és a sóvárgás érzésére irányuló figyelem elterelése egytől egyig mind alkalmasak arra, hogy a szer iránti sóvárgás érzésén segítsenek felülkerekedni – akár enyhe, akár intenzív sóvárgás kerít bennünket hatalmába egy adott pillanatban.